PROJECTFICHE
 
 
 
Willemen Groep
Boerenkrijgstraat 133, BE - 2800 Mechelen
tel +32 15 569 965 , groep@willemen.be
 
Verkeerscomplex R0xA201 - Zaventem
 

Projectdetails


Activiteiten
Burgerlijke bouwkunde
Bruggen
Tunnels
Wegenbouw
Algemene wegenwerken
Asfaltwerken
Betonwerken
Design & Build
PPS

Aannemingsbedrijven
Willemen Infra

locatie
Leopold III-laan
1930 Zaventem
België
Vlaams Brabant BE

Bouwheer
De Werkvennootschap

Tijdelijke handelsvennootschap
Willemen Infra, Jan De Nul, Aclagro

Uitvoeringstermijn 
4 jaar

Start werken 
08-2024

Einde werken 
08-2028

Projectwebsite


 

De werken kaderen in het zorgen voor een betere bereikbaarheid van de Luchthavenregio. Zo leggen we een nieuwe weginfrastructuur aan voor de aansluitingen over de Leopold III-laan (A201) en de R0.

De herontwikkeling van dit knooppunt is gebaseerd op drie overwegingen:

  • De opstelling, grootte en locatie van de huidige turbineknoop voldoen niet aan de vereisten voor een verkeersveilige omgeving.
  • De tussenafstanden tussen de turbineknoop en de verkeerswisselaar van de Ring rond Brussel met de E19, evenals de afstand tussen de turbineknoop en het aansluitingscomplex van de Henneaulaan, zijn te kort. Hierdoor moeten bestuurders vaak snel van rijstrook wisselen op een te korte afstand.
  • De bestaande turbine fly-over verkeert in slechte staat en is dringend aan vervanging toe. De huidige toestand van de fly-over leidt tot potentiële veiligheidsrisico's en belemmert een vlotte doorstroming op de Ring rond Brussel.

De bestaande drukke turbineknoop wordt daarom getransformeerd tot een prachtige stadsboulevard, compleet met een groen park en een opengewerkte Woluwe. Daarnaast worden de op- en afritten volledig heringericht, inclusief een nieuw kruispunt boven op de Ring. Dit 'single point interchange'-principe met slimme verkeerslichten zorgt voor een soepelere verkeersdoorstroming.

De SPI of Single Point Interchange is een voor Vlaanderen nieuwe kruispuntoplossing. Het is een kruispunt met intelligente verkeerslichten boven op de snelweg waar de op- en afritten samenkomen.

Dit wil zeggen dat op- en afritten van beide rijrichtingen van de R0 op dit kruispunt aansluiten. Anders dan bij de klassieke aanpak met aparte verkeerslichten voor elke rijrichting, gebeuren hier de afslagen naar links voor beide rijrichtingen tegelijkertijd. Dat maakt het verkeer efficiënter en vlotter.

Doordat het SPI-knooppunt veel compacter is, creëren we ruimte op de Ring rond Brussel (R0) voor die verkeersbewegingen. Zo ontstaan er langere overgangsstroken die een betere doorstroming verzekeren. De compactere oplossing zorgt ook voor de extra ruimte voor groen en water, waardoor een meer duurzaam en aangenaam stedelijk landschap ontstaat.

Naast het het verbeteren van de verkeersinfrastructuur, omvat de herinrichting niet alleen de autoweg. We investeren onder andere ook in openbaar groen en verbeterde fiets- en wandelinfrastructuur. Dit vatten we samen aan de hand van enkele thema’s:

  • Het verhogen van verkeersveiligheid door het beperken van conflictzones;
  • Vervolledigen van de fietsinfrastructuur;
  • Ruimte voor de rivier;
  • Verbeteren van de ecologische waarde;
  • Verhogen van de leefkwaliteit.
     
Willemen Infra

Booiebos 4
9031 Drongen (België)
tel + 32 9 282 60 30
infra@willemeninfra.be
website

Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.