De werken kaderen in het zorgen voor een betere bereikbaarheid van de Luchthavenregio. Zo leggen we een nieuwe weginfrastructuur aan voor de aansluitingen over de Leopold III-laan (A201) en de R0. De herontwikkeling van dit knooppunt is gebaseerd op drie overwegingen: - De opstelling, grootte en locatie van de huidige turbineknoop voldoen niet aan de vereisten voor een verkeersveilige omgeving.
- De tussenafstanden tussen de turbineknoop en de verkeerswisselaar van de Ring rond Brussel met de E19, evenals de afstand tussen de turbineknoop en het aansluitingscomplex van de Henneaulaan, zijn te kort. Hierdoor moeten bestuurders vaak snel van rijstrook wisselen op een te korte afstand.
- De bestaande turbine fly-over verkeert in slechte staat en is dringend aan vervanging toe. De huidige toestand van de fly-over leidt tot potentiële veiligheidsrisico's en belemmert een vlotte doorstroming op de Ring rond Brussel.
De bestaande drukke turbineknoop wordt daarom getransformeerd tot een prachtige stadsboulevard, compleet met een groen park en een opengewerkte Woluwe. Daarnaast worden de op- en afritten volledig heringericht, inclusief een nieuw kruispunt boven op de Ring. Dit 'single point interchange'-principe met slimme verkeerslichten zorgt voor een soepelere verkeersdoorstroming. De SPI of Single Point Interchange is een voor Vlaanderen nieuwe kruispuntoplossing. Het is een kruispunt met intelligente verkeerslichten boven op de snelweg waar de op- en afritten samenkomen. Dit wil zeggen dat op- en afritten van beide rijrichtingen van de R0 op dit kruispunt aansluiten. Anders dan bij de klassieke aanpak met aparte verkeerslichten voor elke rijrichting, gebeuren hier de afslagen naar links voor beide rijrichtingen tegelijkertijd. Dat maakt het verkeer efficiënter en vlotter. Doordat het SPI-knooppunt veel compacter is, creëren we ruimte op de Ring rond Brussel (R0) voor die verkeersbewegingen. Zo ontstaan er langere overgangsstroken die een betere doorstroming verzekeren. De compactere oplossing zorgt ook voor de extra ruimte voor groen en water, waardoor een meer duurzaam en aangenaam stedelijk landschap ontstaat. Naast het het verbeteren van de verkeersinfrastructuur, omvat de herinrichting niet alleen de autoweg. We investeren onder andere ook in openbaar groen en verbeterde fiets- en wandelinfrastructuur. Dit vatten we samen aan de hand van enkele thema’s: - Het verhogen van verkeersveiligheid door het beperken van conflictzones;
- Vervolledigen van de fietsinfrastructuur;
- Ruimte voor de rivier;
- Verbeteren van de ecologische waarde;
- Verhogen van de leefkwaliteit.
|