Willemen Infra stond tijdens de zomer van 2020 in voor de renovatiewerken aan baan 07L/25R op Brussels Airport. De werken werden binnen de vooropgestelde termijn opgeleverd. Zes weken lang werd 7 dagen op 7 de klok rond gewerkt om de sluiting van de baan en de impact van deze werken te beperken. De grondige renovatie van deze start- en landingsbaan was noodzakelijk om de veiligheid van het luchtverkeer in de toekomst te waarborgen. Er werden in totaal meer dan 100.000 werkuren gepresteerd op 6 weken tijd door ongeveer 400 mensen per dag. In totaal hebben zo’n 1000 mensen meegewerkt aan dit project. Dankzij deze renovatie wordt de levensduur van de baan met minstens 15 jaar verlengd. De werken die zijn uitgevoerd aan de start- en landingsbaan waren zeer omvangrijk. De bovenste asfaltlagen werden afgefreesd en opnieuw aangelegd over bijna de volledige oppervlakte van de baan (3,3km bij 45m). Het bebakeningssyteem van de baan, inclusief alle bekabeling, is vervangen. Op plaatsen waar dit nog niet het geval was, werd deze bebakening vervangen door energiezuinige LED-verlichting. Ook de afwatering werd opnieuw aangelegd met nieuwe goten en rioleringsbuizen. Daarnaast werden ook andere werkzaamheden uitgevoerd aan de bekabeling van het datanetwerk en de palen van het bebakeningssysteem. Ook de grasvelden zijn hersteld en heraangelegd. In 2015 en 2016 renoveerden we ook de twee overige start- en landingsbanen op onze nationale luchthaven. Foto’s © Brussels Airport Company Enkele kerncijfers Asfaltwerkzaamheden - 270.000 m² asfalt (± 40 voetbalvelden), d.w.z. 70.000 ton gefabriceerd in 3 asfaltfabrieken
- Op piekmomenten: 8.000 ton geplaatst in 12 uur tijd met 30 asfaltmachines en 100 vrachtwagens op de baan
Markeringen - 25.000 liter verf
- Lichtbakens
- 2.000 lichtbakens voor de start- en landingsbaan en taxibanen
- 290 transformatorputten
- 320 km bekabeling
- 31 km zaagsnedes
- 10 km greppels
Afwatering - 7,4 km afwateringsgoten
- 1,4 km nieuwe rioleringsbuizen
Projectmanagement - 35 personen om de werf te beheren
- 15.000 uren voorbereiding
|