Vlaanderen telt heel wat bruggen en tunnels die dateren van de jaren 60 en 70 en inmiddels sterk verouderd zijn. De Vlaamse overheid start daarom een grote inhaalbeweging voor het herstellen en vervangen van de zogenaamde kunstwerken. Om een versnelling hoger te schakelen wordt het vervangings- en renovatieprogramma ‘OverBruggen’ opgestart die o.a. via een publiek-private samenwerking (PPS) op grote schaal een reeks bruggen aanpakt. Deze publiek-private samenwerking werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering. OverBruggen is een programma van de Vlaamse overheid om verouderde bruggen versneld te vernieuwen. Door deze inhaaloperatie wil Vlaanderen de veiligheid garanderen en de beschikbaarheid van deze kritieke schakels in het verkeersnetwerk versterken. De nieuwe bruggen moeten toekomstbestendig zijn en voldoen aan hedendaagse klanteneisen, zoals bredere fietspaden en verhoogde veiligheidsvoorzieningen. Het eerste initiatief in OverBruggen is het vernieuwen van 49 vaste bruggen in slechte toestand, verspreid over Vlaanderen. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken coördineert deze opdracht, in samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer en De Vlaamse Waterweg. Voor deze opdracht is TM Brugfabriek - een samenwerking tussen Willemen Groep (via Willemen Infra en Franki Construct), Jan De Null en Artes. De start van de werken in voorzien in 2026. |