Willemen Infra en Franki Construct werken samen aan de totale renovatie en uitbreiding van het metrostation Brussel- Centraal. Het station wordt groter, beter verlicht, toegankelijker en comfortabeler. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken en het metroverkeer niet te onderbreken, worden de werken in verschillende fases uitgevoerd. Tijdens de eerste fase wordt de onthaalzone op niveau -1 aan de kruising tussen de Koloniënstraat en de Warandeberg verlaagd. Tijdens fase 2 wordt het station aan de kant van de Ravensteinstraat vergroot. In de derde fase wordt het station aan de kant van de Putterijstraat uitgebreid en wordt de nieuwe structuur met het bestaande station verbonden. De renovatie van het interieur van het station en de verbreding van perrons vinden plaats tijdens de vierde fase. Modernste technieken Dit omvangrijke project ontrolt zich in een wijk waar tal van vervoersmiddelen elkaar kruisen. Het station ligt onder een kruispunt met zeven vertakkingen, wat de klus bijzonder complex maakt. Daarom zijn er vier grote fases en wordt gebruik gemaakt van de modernste technieken. Zo worden eerst de muren en de dakplaat van het station gemaakt, om er daarna onder te kunnen graven. Dankzij deze techniek kan het wegverkeer altijd aan één kant van de weg blijven rijden. De werken met gevolgen voor het wegverkeer moeten in de loop van 2025 klaar zijn. Daarna volgen de ondergrondse werken in het station zelf. Die duren volgens planning ongeveer twee jaar. |