Met de bouw van 15 nieuwe bruggen en de lokale verbreding dragen we ons steentje bij aan de capaciteitsverhoging van het Albertkanaal. Vooral ons streven om de werkzaamheden met minimale hinder voor alle stakeholders uit te voeren en onze creatieve financieringsoplossing worden gesmaakt door de opdrachtgever. 62 bruggen telt het Albertkanaal, met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. En al die bruggen vormen een bottleneck voor de binnenscheepvaart omdat ze niet hoog genoeg zijn en omdat het kanaal er niet breed genoeg is. De Vlaamse Waterweg werkt die pijnpunten weg door de bruggen te verhogen tot een doorvaarthoogte van 9,10 meter en het kanaal te verbreden tot 85 meter. De aanpassingswerken op 15 locaties langs het Albertkanaal bundelde De Vlaamse Waterweg in twee PPS-dossiers omwille van de complexiteit op deze plekken. Daarbij vroeg de opdrachtgever de markt om de nieuwe bruggen en de omliggende infrastructuur te ontwerpen, bouwen, financieren en voor 30 jaar te onderhouden (DBFM). Franki Construct en Willemen Infra vormden samen met HYE en Aelterman het consortium Via T Albert. Dat werkte voor beide PPS-clusters een voorstel uit waarin het vanuit een ontzorgende en pragmatische aanpak een oplossing bood voor de uitdagingen die De Vlaamse Waterweg stelde. Willemen Project Finance schoof mee aan tafel om een sterke projectfinanciering uit te werken. En met succes, want in 2017 mocht de aannemerscombinatie een eerste DBFM-contract met de kanaalbeheerder ondertekenen voor de heropbouw van 7 bruggen. Na een succesvolle samenwerking binnen de eerste cluster, volgde in april 2019 de bestelling voor het ontwerp, de bouw, de financiering (EPC) en het 30-jarige onderhoud van nog eens 8 bruggen (cluster 2) in Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem, Herentals, Kuringen en Schoten. |