Nieuwe brug Oelegem II vaart naar definitieve locatie

Prev Next

Belangrijke mijlpaal voor de nieuwe brug in Oelegem (Ranst): dit weekend werd de nieuwe stalen boogbrug van het montageterrein naar haar definitieve locatie gevaren en op haar plaats gelegd. De afgelopen weken werd de nieuwe brug samengesteld op een montageterrein langs het Albertkanaal. De vervanging van deze brug kadert in het project om de doorvaarhoogte van de bruggen over het Albertkanaal te verhogen om zo het vervoer over water te stimuleren.

De afgelopen maanden werd heel wat voorbereidend werk gedaan. De boogbrug werd voorbereid in het atelier en in stukken naar het montageterrein op linkeroever net stroomafwaarts van de bestaande brug gebracht. De brug is immers te groot om over een grote afstand in haar geheel te vervoeren. Op het montageterrein werden de verschillende delen aan elkaar gemonteerd en geschilderd. Tijdens die voormontage werden op beide kanaaloevers ook de landhoofden gebouwd, waarop de brug zal rusten.

“Vandaag is de gemonteerde stalen boogbrug voor Oelegem van het montageterrein naar haar definitieve locatie gevaren en daar vakkundig op haar plaats gelegd. Zaterdagnacht werd de nieuwe brug van het montageterrein op het ponton gereden. Zondag is bij daglicht gestart om de brug met behulp van de pontons en lieren naar haar definitieve locatie te brengen. Omstreeks 16.00 u lag de brug op haar plaats,” vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.

“Het plaatsen van een brug van 1000 ton staal is precisiewerk en vergt heel wat vakmanschap waar ik telkens weer met veel bewondering naar kijk", vertelt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters enthousiast. “De nieuwe brug is 123 meter lang, 18 meter breed en 23 meter hoog, gemeten vanaf het brugdek. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter.”

De komende maanden zal het betonnen brugdek gebouwd worden en zullen de brug en de landhoofden verder worden afgewerkt (plaatsen van de brugdekvoegen, leuningen, verlichting, wegeniswerken, trappen,… ). De nieuwe brug wordt stroomafwaarts van de huidige brug gebouwd. Hierdoor kan het verkeer zo lang mogelijk door over de oude brug. De oude brug wordt afgebroken in november 2021. In principe zal de nieuwe brug in juni 2022 in gebruik genomen kunnen worden.

 

28 juni, 2021 - 11:30

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.