Ten zuiden van Londerzeel kruist de A12 de Kerkhofstraat en Londerzeelsesteenweg. De A12 heeft hier de breedte van een autosnelweg. Hij snijdt een zone met veel bewoning en bedrijvigheid dwars doormidden. Het kruispunt met de Kerkhofstraat en de Londerzeelsesteenweg is een grote asfaltvlakte waar het voor voetgangers en fietsers onaangenaam is om over te steken. Voor automobilisten is het ook uitkijken, zelfs na de ingrepen voor veiligere afslagbewegingen die enkele jaren geleden gebeurden. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, legt de TM ViA12 het kruispunt volledig opnieuw aan in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer. De TM ViA12 is een aannemersconsortium waarin Willemen Groep (via Franki Construct en Willemen Infra) samenwerkt met Jan De Nul. Wat verandert er? - De A12 komt lager te liggen en krijgt een volledig nieuw op- en afrittencomplex. Lokaal verkeer rijdt via een brug over de snelweg.
- Fietsers en voetgangers steken in de toekomst de snelweg over via een aparte brug.
- Er komt een tunnel onder de op- en afritten voor de toekomstige sneltram tussen Willebroek en Brussel.
Brug in plaats van kruispunt De A12 wordt ingegraven zodat hij lager komt te liggen dan vandaag. Verkeer dat de A12 wil oprijden of verlaten, gebruikt het nieuwe op- en afrittencomplex. Een brug over de snelweg wordt de verbinding voor lokaal verkeer tussen Londerzeel en Westrode. Zo zijn er geen verkeerslichten meer nodig en kan iedereen vlotter en veiliger doorrijden. Fiets- en voetgangersbrug Er komt een aparte brug voor fietsers en voetgangers. Zo kunnen die in alle veiligheid en comfort de A12 oversteken. De brug heeft een breedte van 4,5 meter, fietsers en voetgangers kunnen elkaar veilig kruisen. De helling van de brug is 3,5% zodat iedereen vlot de brug kan oprijden. Tramtunnel Met de herinrichting van het knooppunt komt er meer ruimte voor het openbaar vervoer. Er wordt een tramtunnel gebouwd voor de toekomstige sneltram tussen Willebroek, Londerzeel en Brussel-Noord. De tramtunnel ter hoogte van Londerzeel-Zuid heeft de vorm van een U-bak. Deze tunnel is ongeveer 700 meter lang en zal onder het op- en afrittencomplex lopen. |